Konvent 2012 - tisky - zprávy

 

Tisky č. 2-3, 5-9

tisk č.2       tisk č.3A       tisk č.3A příloha       tisk č.3B       tisk č.5       tisk č.6       tisk č.7       tisk č.8       tisk č.9      


poslední aktualizace : 14.11.2012; ZS

Tisk č. 2 : Zpráva předsednictva

 

Zpráva předsednictva o plnění usnesení 1. zasedání 54. konventu

Minulý konvent zvolil na čtyři roky nové předsednictvo konventu v tomto složení: Abigail Hudcová, předsedkyně, Pavel Pokorný, Matěj Cháb, Miloslava Nulíčková (náhradníci E. Halamová, J. Pechar, J.Balcar, M. Hrubeš). Jak plnilo usnesení konventu? Na základě přijatých návrhů byl zaslán schválený dopis s vyjádřením podpory střediskům Diakonie a oceněním jejich práce.

 

Návrh SV přijatý konventem byl zaslán předsednictvu konventu, synodem přijat nebyl. Týkal se odvodů do personálního fondu, aby byly prostředky rozděleny do dvou částí: 72 tis. povinný základ (každý sbor, který má faráře) + 8 tis. solidárně (formou zvýšení repartic, které zohlední ekonomickou sílu sboru). – více o tom mohou povědět poslanci na synod, jimiž jsou: z řad farářů Zvonimír Šorm a Ivo Mareš. Náhradníky jsou: Petr Firbas a Lenka Ridzoňová. Z řad laiků: Jana Šarounová a Daniel Heller, náhradníci: Juanita Kansil a Pavel Hejda. (Mandát jim končí v roce 2014.)

 

Odvod do PF v r. 2013 činí 78500 Kč.

Datum příštího synodu bylo stanoveno na 30. 5.- 2. 6.2013

Datum příštího konventu navrhuje předsednictvo 9. 11. 2013

 

Tisk č. 3A : Zpráva seniorátního výboru

 

Zpráva obsahuje tyto části :

1. SENIORÁTNÍ VÝBOR A JEHO SPOLUPRACOVNÍCI

2. SENIORÁTNÍ AKCE A SETKÁNÍ

3. DŮLEŽITÉ PERSONÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI

Novým duchovním seniorátu je Ondřej Kolář, který nastoupil od prosince 2011 na místo druhého faráře kobyliského sboru. Administrací hořovického sboru byl pověřen po odchodu farářky Drahomíry Duškové Havlíčkové na mateřskou dovolenou dobříšský farář Samuel Hejzlar, administrací uhříněveského sboru byl po odchodu farářeVladimíra Píra do Suchdolu nad Odrou pověřen farář z Jižního Města Michael Šourek.

V říjnu zemřela po dlouhém a statečném boji s rakovinou farářka Irena Škeříková z nuselského sboru.

...

4. VIZITACE SENIORÁTNÍHO VÝBORU

5. REVIZE HOSPODAŘENÍ

6. DALŠÍ ČINNOST SENIORÁTNÍHO VÝBORU

7. VÝHLED PRO DALŠÍ PŮSOBENÍ SENIORÁTNÍHO VÝBORU

Členové seniorátního výboru mají naději, že v roce 2013 by se mohly konečně dovršit dva zřejmě největší probíhající seniorátní projekty: teologický kurz ZET a obsazení berounského sboru a pořízeného bytu novým duchovním.

Pro druhou polovinu funkčního období stávajícího seniorátního výboru se rýsuje podobně velký projekt oslav obnoveného vysluhování pod obojí. Především však seniorátní výbor chce ve zbývajících třech letech pracovat na co nejlepším plnění svých průběžných úkolů jako je např. pastýřská i organizační podpora práce církevních pracovníků – duchovních i laiků, pořádání seniorátních setkání atp.

...

 

Příloha tisku č. 3A

 

Příloha se týká dalšího seniortáních přehledů hospodaření a sborových evidencí. Popisuje jejich vznik, vytváření a možnosti dalšího vývoje. Napsala ji seniorátní kurátorka Zd. Skuhrová.

 

Tisk č. 3B : Projekt pořízení bytu pro kazatele v Berouně

 

1. V průběhu celého roku 2012 pokračovali presbyteři berounského sboru s pomocí seniorátního výboru (především náměstka seniora Petra Firbase) v hledání nového kazatele. V současné době staršovstvo ...

 

2. Současný stav a plnění rozpočtu na pořízení bytu:

tabulka ...

 

3. Vzhledem k doposud neúspěšnému a průběžně pokračujícímu hledání nového kazatele se SV rozhodl byt pronajmout vhodnému zájemci. Hledal ho ve spolupráci s berounskými od října 2011 do začátku roku 2012. Od začátku roku 2012 jsou nájemci bytu manželé Čadovi z Berouna (smlouva byla uzavřena na dobu určitou do konce ledna 2013). Předpokládaný zisk seniorátu na nájemném za rok 2012 (necelých 40.000 Kč) bude plně využit na uhrazení první splátky Jeronýmově jednotě (50.000 Kč na konci roku 2012), chybějící částka bude prozatím poskytnuta z volných prostředků seniorátu.

...

 

Tisk č. 5 : Zpráva seniorátního faráře pro mládež

 

Zpráva obsahuje tyto oddíly :

Mládež

Mládež v Pražském seniorátu se skládá z „místních“ sborových mládežníků, studentů, bydlících dočasně v Praze i dalších skupin a skupinek. ...

Martin ve zdi

Rozvoj zaznamenávají večerní bohoslužby v kostele sv. Martina ve zdi. Po období určitého útlumu v době před několika lety přibývá návštěvníků bohoslužeb i dalších „doprovodných“ akcí, ...

Společně žít v míru

Tato aktivita, o níž jsem referoval již na minulém konventu, se rozvinula do série různých akcí, ...

Konfirmační cvičení

Konfirmační cvičení probíhá každoročně také asi v polovině sborů – skupinky konfirmandů jsou ovšem menší, čítají často 2-4 konfirmandy. Pro tyto malé skupinky bývá povzbuzením ...

Svatby

Jako seniorátní farář pro mládež jsem poměrně často žádán o vykonání svatby – v letošním roce to bylo dosud 6 svateb na různých místech ...

Seniorátní odbor mládeže

Seniorátní odbor mládeže má v současnosti 8 členů a 4 náhradníky. Tvoří dobrou partu a schází se více-méně pravidelně 1x měsíčně. Mají široké pole aktivit ...

Pražský SEM (Sdružení evangelické mládeže)

Občanské sdružení tohoto názvu s vlastní právní subjektivitou se soustředí na finanční i jinou materiální podporu seniorátní práce s mládeží i dětmi. Třikrát ročně v rámci projektu PADAM finančně podporují ...

Kde vidím v současnosti v práci s mládeží rezervy?

Některé segmenty aktivit se rozeběhly do té míry doširoka, že dochází k jistému rozptýlení sil ...

O co prosíme a co nabízíme pro nejbližší dobu?

Při průzkumu čtenosti mládežnického zpravodaje POKEC se SOM rozhodl pro využití nových, dosud nepoužívaných ploch ve sborových objektech jako nástěnek ...

 

Tisk č. 6 : Zpráva pastýřské rady

 

Pastýřská rada řešila v uplynulém období jedno podání, sešla se 3x, přičemž dospěla k závěru, že se ve věci řešení konkrétní stížnosti necítí být kompetentní a vrátila stížnost zpět SV s doporučením, aby se věcí opětovně zabýval. Pastýřská rada tedy považuje konkrétní podání za řádně ukončené ve smyslu čl. 5, odst. 5 a 6 – viz níže – uvedeno i z toho důvodu, aby si navržení či zvolení členové mohli představit, oč v pastýřské radě jde.

...

Mandát pastýřské rady končí a bude třeba zvolit nové členy pastýřské rady na období 2013-2019.

...

 

Tisk č. 7 : Zprávy poradních odborů

 

Rekreace seniorů v Chotěboři 2012

Pobytu se zúčastnilo 45 seniorů (vloni 37 účastníků), mezi nimi také manželé Hájkovi, které doprovázela po celou dobu pobytu jejich osobní asistentka. Personál: pomocníci z řad mládeže a kuchař se svou rodinou. Za Pražský seniorát: sen.farář J. Bartošek se svou rodinou, jako host sen.f. pro mládež M.Vymětal.

Cenu jsme díky dotaci ze seniorátu nemuseli zvyšovat (2.500,-Kč). Příspěvek na pobyt dostávají v současné době pouze vdovy po farářích (fond V. Řivnáčové).

Mohli jsme využít všechny 3 renovované budovy, včetně nově vybavené jídelny, kde jsme ocenili systém vytápění z krbových kamen. Topení a úklid zajišťovali za úhradu manželé Němcovi. Během našeho pobytu se uskutečnila výměna hlavních dveří za kuchyní. Velký hluk a prach komplikoval práci personálu kuchyně během vaření a rušivě zasáhl i do provozu jídelny, která se využívá ke společným programům. Domníváme se, že takové zásahy se dají plánovat na dobu, kdy je středisko mimo provoz.

Při pobožnostech a bohoslužbách se střídali faráři Bartošek a Nekvasil. M.Vymětal nás v přednášce „Rómové a my“ informoval o situaci ve Šluknovském výběžku.

Letos jsme se opět rozhodli pro celodenní autobusový výlet, který byl dotován ze sbírek u Martina ve Zdi (iniciativa f.Vymětala). Připravil ho a absolvoval s námi bývalý sen.farář P.Špirko, který v současné době působí mimo Pražský seniorát, v metodistické církvi. Vyjeli jsme za židovskými památkami do Polné. Na výlet navazovala tématicky i přednáška P. Adama, bývalého chotěbořského radního, o chotěbořských Židech. V závěru pobytu nás navštívil také emeritní farář Jan Široký a zavzpomínal na sbory, ve kterých působil.

Je cenné, že na večerních a odpoledních programech se aktivně podílejí také někteří senioři. Všichni oceňují ale především vzájemné společenství věřících lidí, možnost rozhovorů a sdílení, které mnohým z nich chybí.

Systém vyúčtování pobytu doladila Jitka Fikejsová se sen. kurátorkou Zdenou Skuhrovou podle doporučení, daných SV.

Za vedení rekreace seniorů Dana Rotkovská, farářka v Libčicích .Vlt.

 

Tisk č. 8 : Zpráva JJ

 

Seniorátní představenstvo JJ pracovalo v uplynulém období ve složení Petr Hudec, Vlasta Rejentová (nastoupila za Pavla Zoubka, který nebyl zvolen do staršovstva) a Zdena Skuhrová. Zorganizovali jsme sbírku darů ve sborech seniorátu a svolali seniorátní shromáždění JJ do Dejvic na 21.6.2012. Sbírka darů letos vynesla cca 381 000 Kč (o 65 000 Kč méně než v roce loňském). Obdrželi jsme jen jednu žádost o pomoc, totiž ze sboru Soběhrdy. Sbor se rozhodl pro výměnu oken na faře nejen pro zlepšení tepelné izolace, ale také z důvodů estetických. Budova pochází z konce 19. století a je součástí památkově chráněného areálu. V 50. letech došlo k rekonstrukci fary, při níž byla výměna oken provedena necitlivě. Celá oprava měla podle rozpočtu stát 460 000 Kč a soběhrdští žádali o pomoc ve výši 250 000 Kč. Seniorátní shromáždění sboru přidělilo dar 127 000 Kč (maximum, které mohlo v seniorátu rozdělit). Celocírkevní shromáždění JJ, které se konalo v září v Poličce, přidalo soběhrdskému sboru ještě 100 000 Kč. I díky této pomoci sbor mohl práce dokončit. Níže najdete výsledek sbírky darů JJ za rok 2012 a pro srovnání za rok 2011.

Za představenstvo seniorátní JJ Petr Hudec

 

Tisk č. 9 : Zprávy středisek Diakonie

 

středisko v Praze 5 – Stodůlkách

V roce 2011 se za účelem získání prostředků na dostavbu budovy sídla střediska zorganizoval Dejvický sbor ČCE další ročník Bienále a podařilo se otevřít první část zrekonstruované zahrady. Loňský ročník měl motto „Dejte nám místo ve svém srdci“ a svá díla během něj představilo více než 60 českých a německých výtvarníků. Po započtení průběžného prodeje přes internetový rezervační systém se celková shromážděná částka blíží 250 000 Kč. V září byla slavnostně otevřena první část nově zrekonstruované zahrady v areálu střediska a zprovozněn nový zvedací systém pro klienty se ztíženou pohyblivostí. Celkové náklady na realizaci kombinovaného projektu rekonstrukce zahrady a zakoupení zvedacího systému byly vyčísleny na 1207414 Kč. Do budoucna se počítá s rekonstrukcí další části zahrady, té ovšem musí předcházet nové řešení energetické situace – výhledově se uvažuje například o vlastním tepelném čerpadlu, dostavby budovy a zastřešení atria.

...

středisko Ratolest - denní stacionář a raná péče

V denním stacionáři jsme našim klientům zajišťovali především výchovné a aktivizační činnosti, pomoci kterých podporujeme jejich samostatnost a rozvíjíme nezbytné komunikační dovednosti.

Denní stacionář navštěvovalo v roce 2011 celkem dvacet pět klientů, v rané péči jsme pravidelně poskytovali službu patnácti rodinám z Prahy. Zapojili jsme se aktivně do Dnů pro Charitu, pokračovali jsme v aktivním zapojení se do komunitního plánování v naší městské části. V letních měsících proběhla dosud největší rekonstrukce naší hlavní budovy – nové rozvody elektroinstalace, nová osvětlení, topení, podlahy, apod.

Účastnili jsme se také různých výtvarných aktivit v naší městské části a pořádali řadu aktivit pro naše klienty a jejich rodiče – benefiční koncerty, vánoční besídku, zahradní slavnost, apod. Velké změny doznalo i vybavení střediska – pomocí různých firem a dárců jsme mohli zakoupit novou myčku nádobí, sporák, vybavit odpočinkovou místnost a zajistit i další vybavení počítačovou technikou.

ZŠ speciální Diakonie ČCE Praha 10

Naše škola vzdělává žáky a s těžším mentálním a kombinovaným postižením, v roce 2011 ji navštěvovalo 12 žáků. Škola sídlí v budově střediska Ratolest, všechny hlavní aktivity probíhají v obou organizacích většinou společně. Žáci se účastnili řady výtvarných soutěží, před Vánoci proběhla výtvarná soutěž škol Prahy 10. Pokračovali jsme také v rámci inkluze ve spolupráci se Základní školou německo - českého porozumění a její žáci uspořádali sportovní dopoledne pro naše děti, navštívili nás s pásmem koled před vánočními svátky.

Středisko i škola mají uzavřenou spolupráci s místním sborem ČCE v Kralické ulici - členové místního sboru jsou členy dozorčí rady a spolupráce s nimi je výborná. Místní sbor nám nevyjadřuje jen podporu slovy, ale i pomocí nemalých finančních příspěvků. Pravidelně mezi sebou vítáme i faráře Pavla Klineckého a Pavla Hanycha na bohoslužbách v našem středisku. Jim patří velký dík.

 

Diakonie ČCE – středisko ve Vlašimi

Středisko Diakonie ČCE ve Vlašimi poskytuje služby sociální prevence - azylový dům pro matky s dětmi a dům na půl cesty. V roce 2011 jsme se potýkali se závažnými finančními problémy. Na rok 2011 jsme získali velmi nízkou dotaci MPSV, pouze ve výši 48% dotace přiznané v předchozím roce. Tím se středisko dostalo do velmi vážné situace.

Ve středisku jsme přijali úsporná opatření, došlo ke změně personálního obsazení střediska, ke snížení mezd zaměstnanců. V druhé polovině roku jsme pro službu Azylový dům pro matky s dětmi získali Individuální projekt, který zajistí financování služby až do listopadu roku 2013.

Po vyřešení složité finanční situace ve středisku jsme se zaměřili na zvyšování kvality služeb. Postupně jsme provedli aktualizaci standardů sociálních služeb a zavedení změn do praxe.

...

Středisko křesťanské pomoci v Praze

Diakonie ČCE Středisko křesťanské pomoci působí v sociálních službách již od 1. 3. 1992. Naším cílem je poskytovat pomoc lidem, kteří se ocitají v krizových životních situacích, sociálně oslabené části populace, ohroženým rodinám, lidem s duševním onemocněním, seniorům a lidem se zdravotním postižením, kteří potřebují podporu a pomoc.

...

Středisko celostátních služeb a programů

Vážení bratři a vážené sestry,

rok 2012 je pro nás druhým rokem existence v novém uskupení. Postupně si my i naši klienti zvykáme na nový název a skutečnost, že k původnímu Středisku pro zrakově postižené přibyly další programy: poradna asistivních technologií Life Tool, program práce s migranty a program prevence a pomoci lidem ohroženým obchodem nebo vykořisťováním na trhu práce.

V roce 2012 se dál trápíme nedostatkem finančních prostředků a museli jsme se smířit s tím, že některé naše činnosti neprosadíme do státního dotačního systému. I přes tuto nepřízeň jsme udrželi programy v tomto rozsahu:

...

Přílohy